zaterdag 10 november 2012

LR omzetten naar zwart-wit

In Lightroom kun je omzettingen naar zwart-wit gemakkelijk maken. Zelf gebruik ik altijd de letter "V" op mijn toetsenbord.


Wat me daarbij opvalt is dat als ik naar het paneel B&W ga is dat de schuifjes niet allemaal op 0 staan. Zoals je hiernaast kunt zien.

Kun je de schuifjes wel op "0"zetten?
Ja dat kan: in de preferences > presets > apply auto mix> zet uit. Als je dat gedaan hebt zullen alle schuifjes op "0"gezet worden. Wil je dan toch "auto"toepassen dan kun je in het B&W venster onderin op de "auto"knop drukken.







Zelf heb ik "apply auto mix"echter altijd aanstaan omdat het als eerste omzetting beter voldoet.
Hieronder zie je het verschil voor deze foto. Links is alles 0, rechts auto.

Links alles op nul, rechts auto

Als je een Preset maakt kun je ook voor B&W auto kiezen. Zoals hieronder te zien is.