woensdag 24 april 2013

zomerse foto's bewerken: LR en split toning.

Vorig jaar vakantie heb ik vele foto's gemaakt. In de zomer is het licht, mits de zon schijnt, vaak erg hard. Daardoor zijn er veel schaduwen. In schaduwpartijen zit veel blauw. Van de mooie blauwe luchten is op de foto's vaak weinig te zien. Ik merk dat split-toning me helpt om de foto een meer zomerse uitstraling te geven.

Hierbij een overzicht van mijn bewerkingen op één van de foto's

Origineel

Basic: Het algehele contrast verminder ik een beetje om het licht minder hard te maken.
Met clarity maak ik het contrast in de middenpartijen daarna weer iets groter.

In het HSL paneel (CTRL+3) verhoog ik de saturatie van het blauw en het geel maar omdat dan ook de bomen en struiken meegaan verminder ik de saturatie van groen. Bij luminance maak ik zowel het geel als het blauw iets donkerder. De luchten en dus wolken zijn nu zichtbaar en het gebouw wordt ook iets donkerder. Echt zomers doet het echter nog niet aan. 
In het paneel Split Toning (CTRL + 4) maak ik de hoge lichten iets blauwer en de schaduwpartijen iets geler. Hierdoor krijg ik een meer zomerse uitstraling.


Tot slot vind ik de onderkant erg licht en daardoor teveel aandacht trekken. Ik voeg een gradient masker toe (M). Hierbij maak ik de hoge lichten en schaduwpartijen iets donkerder. 
Before en after naast elkaar. Zo naast elkaar is het effect best groot. Tijdens het bewerken zijn er iedere keer maar hele kleine verschillen te zien. Dat is wat mij betreft de beste manier om foto's te bewerken. Zo blijft het eindresultaat geloofwaardig.