maandag 8 april 2013

Een omslachtige manier retouche (maar wel mooi)

 Als uitgangspunt deze foto waarbij ik dan wel een leuke vogel op mijn hoed heb, maar ook enorme wallen onder mijn ogen en vlekken op de huid. Eén van de vele methoden om deze weg te halen. Een beetje omslachtige dat wel beschrijf ik hieronder.1. Dupliceer je bestand en ga naar filter > blur > gausiaans blur en kies een redelijk groot aantal pixels. Ongeveer 20 tot 30 % van de bestandsgrootte. Mijn bestand is 76MB (1 laag) en ik kies 23 px. 

2. Ik dupliceer nogmaals het originele bestand en nu kies ik voor image > apply image. 
Bij layer kies ik de zojuist geblurde laag en ik kies voor blenden modus "add". 

LET op: invert aan en scale op 2.

3. In het lagenpaneel zet je deze nieuwe laag op linear light. 
(Het resultaat lijkt inderdaad op dat van filter high pass en dan geblurd.)

4. Nu ga je in de bovenste laag de oneffenheden stempelen. In mijn geval de vlekjes en wallen dus.

Dit komt best nauwkeurig. Wil je het resultaat iets verminderen dan kan dit door de middelste laag (die van het blurren) in opaciteit te verminderen.








Wat je met deze methode doet is het stempelen van de structuur. Om dit duidelijk te maken heb ik hieronder de rand van de hoed gestempeld rechts van de neus. Je ziet dat de kleur niet mee gestempeld wordt maar de textuur wel.

6. Je raakt zo ook gemakkelijk de ruis kwijt en maakt het gezicht erg glad zoals hieronder te zien is, is mij te glad.

7. Ik maak daarom boven deze lagen nog een nieuwe laag aan die ik vul met 50% grijs (edit > fill > 50% grijs). Ik ga daarna naar het lagen paneel en daar zet ik de laag op > overlay.

Daarna ga ik naar filter > noise > add noise en afhankelijk van de bestandsgrootte voeg ik noise toe. 
10% ongeveer van de bestandsgrootte. Dus is je bestand 40MB dan ongeveer 4%.
Je krijgt daardoor een mooie textuur over je hele beeld.




Bestand zonder noise toegevoegd; retouche is duidelijk zichtbaar
Bestand met noise toegevoegd; soort korreltje waardoor retouche niet zichtbaar, scherper resultaat