dinsdag 10 september 2013

Photoshop CC, Shake reduction

Een van de nieuwigheden bij het verscherpen in Photoshop is de Shake Reduction. Voorwaarde is dat de camera tijdens het fotograferen bewogen heeft waardoor de bewegingsonscherpte ontstaan is. Ik heb afgelopen zomer dus 2x apart hiervoor foto's gemaakt, maar tevergeefs ik was niet tevreden met het resultaat. Nu heb ik echter per ongeluk een foto gemaakt met bewegingsonscherpte. (het was gewoon te donker tijdens het fotograferen).

Dus nog maar een poging, het resultaat is nog niet geweldig, maar er is wel een duidelijke verbetering ten opzichte van het origineel.

origineel (detail)
resultaat (detail)


Wat heb ik gedaan?

Ik heb de foto gedupliceerd.
De gedupliceerde laag omgezet tot een smart object: Filter > convert for smart filters.

Toen naar Sharpen > Sake reduction > OK (eigenlijk niet eens aan de schuifjes daar gezeten)

Vervolgens heb ik een masker gemaakt:
het gezicht van het jongetje zie je helemaal verscherpt.
Van de haren zie je een beetje van de onscherpe variant (transparant erdoorheen= grijze gedeelte van het masker)

Sommige randjes kreeg ik dubbel, ook deze zijn met behulp van het masker zacht weggepoetst.

Hieronder zie je het Shake Reduction filter zonder het poetsen en masker. Het hele beeld wordt verscherpt en veel te wat mij betreft. Ook is daar duidelijk een lijn boven het oor te zien: het dubbele randje wat ik weg gepetst heb.
Shake reduction zonder masker op het hele beeld.