zondag 18 november 2012

Lightroom boekje voor "printshop" GLR

Een berichtje over hoe de Lightroom boekjes naar de printshop op school te kunnen omzetten.
(voorlopige oplossing, meer automatische oplossing in volgend artikel: http://hildemaassen.blogspot.nl/2012/11/boekje-lightroom-voor-printshop-2.html

Als je in Lightroom een boekje hebt gemaakt dan kun je deze niet inleveren bij de printshop op school.
Hoe kun je hem wel goed inleveren? Ik sla hem in dit voorbeeld op als PDF of als JPEG.
In beide gevallen plaats ik de pagina's in InDesign.

De boekjes in Lightroom zijn 8x10"(inch) omgerekend is dat, ongeveer, 20x25cm. (20,32 x 25,4 cm)
dat kan 16x20 cm worden (zelfde verhouding)

Ik maak eerst een document in InDesign met de nieuwe maten > page size > custom
16x20cm. Ik maak een bleed van 3mm.
Als ik het document heb maak ik genoeg pagina's aan: insert layers ... pages. Zodat mijn pagina's erop passen en ik kies voor "plaatsen"(ctrl +D) 

Heb je een PDF dan krijg je nu een submenu: kies voor: all. (Layers heb je niet).

Plaats nu de alle afbeeldingen op een pagina. Herschik ze waar nodig (meestal alleen naar het midden toe). Kies daarna voor export > Als je de "alt /option" indrukt terwijl je OK kiest dan plaats hij alle pdf pagina's in aparte pagina's.
  • all pages
  • GEEN spreads
  • Ga naar Marks en Bleeds (en neem instellingen over op onderste afbeelding) > ok