zondag 7 oktober 2012

Oud Bruin Effect

Er kwam een leerling naar me toe met een bruinige foto. Hij wilde dat effect bereiken met zijn eigen foto. Of ik "even" kon vertellen hoe. De foto hieronder is mijn eindresultaat.




De foto die ik hiervoor gebruik is gemaakt in Thessaloniki waar ik deze zomer een dag lang heb gewacht op de enige trein per week die van daaruit naar het buitenland ging. De man op de foto was zeer interessant hoewel haast onverstaanbaar heb ik uit zijn verhaal op kunnen maken dat hij in zijn leven op heel veel plaatsen had gewoond. In de westerse opinie zou je kunnen zeggen dat hij altijd op het verkeerde moment op de verkeerde plek was. Duitsland en Rusland in de oorlog, Kazachstan, Irak en Iran, Afghanistan, JoegoslaviĆ« en Praag. Helaas ben ik geen schrijver, maar de sfeer is mij wel bijgebleven.

Origineel


Maar goed, terug naar het gewenste effect. Ik heb gefotografeerd in RAW. Het licht was snoeihard. De man zit zelf op een behoorlijk onderbelichte plek (in de schaduw).

Daarom ontwikkel ik de foto 2x. Ene de man goed, contrast iets hoger en de ander keer de achtergrond goed maar daarbij het contrast juist lager. Ik haal ook wat vibrance uit de beide foto's omdat ik weet dat die er uit moet.

De twee lagen plaats ik boven elkaar en met een masker bepaal ik wat ik van de ene en wat van de andere laag zichtbaar wordt. Het masker verfijn ik met refine mask. Bovenop de lagen voeg ik de twee lagen samen in een nieuwe laag (CTRL+ALT+SHIFT+E).


Behoud de samengevoegde lagen zodat je daar altijd op terug kunt vallen. Ik maak daarom een copy van die laag en probeer van alles. Uiteindelijk eindig ik met onderstaande lagenpaneel.


Een paar van de lagen en veranderingen nog even groot. Zodat je ook de tekst snapt die ik bij iedere laag heb toegevoegd.

Adjustmentlayer > colorize > hue 19 (bruinige kleur) en saturation 25.
Opacitity van deze laag op 16%


Adjustment layer met clipping aan, Highlight en Shadow beide op Yellow -8
Layer > fill layer > solid color> 8e6522
Adjustmentlayer > exposure > gamma correction -0,79
(en rond gradientmasker om de man lichter te krijgen).
Filter> Other > Hig pass > 13 %
Laag op Blendingmodus: overlay
Nieuwe laag, gevuld met 50% grijs en op blendingopties "overlay"
donkerder en lichter gemaakt met Doordrukken en tegenhouden

Eindresultaat