donderdag 18 oktober 2012

Eigen color LOOKup templates maken

Eerder schreef ik over de nieuwe adjustmentlayer: color Lookup. Me daarbij een paar dingen afvragend. Wat is het, wat doet het, want het lijkt nu net een filter te zijn.

Het blijkt een andere manier van kleuraanpassingen maken te zijn die uit de videowereld komt. Nu heeft Adobe speedgrade (overgenomen). Dit is een speciaal programma waarin je kleur kunt managen voor video.

Met speedgrade is het mogelijk de wijzigingen die je maakt op te slaan als een ".look" document. Dit kun je vervolgens in het adjustment paneel tevoorschijn toveren.

Hoewel ik Speedgrade helemaal niet beheers is het me wel gelukt een adjustment te maken.

* Open een foto in speedgrade (zelf heb ik een jpeg gebruikt) die ik op het bureaublad gezet had.
Deze moet je op de timeline zien te krijgen: dubbel klik.

* Nu kun je op enorm veel manieren kleuraanpassingen maken;

* Ronde schijven voor  offset, gamma en gain. Dat voor de hoge lichten, schaduwen, middentonen of het hele beeld. Schufjes met weer andere mogelijkheden of plaatjes met een beetje meer van dit of van dat.
* Effecten optellen doe je door iedere keer in het lagen paneel een nieuwe laag aan te maken. Ben je tevreden dan klik de op het opslaan knopje (naast prullenbak)

* De foto komt nu onderin met de nieuwe look te staan. Als je op de tumbnail komt dan zie je een E staan. Klik je hierop dan verschijnt er een export venster.
Geen idee wat het allemaal betekend dus ik hem maar gewoon alles aangekruist en export gekozen. Er wordt dan een zip bestand aangemaakt. deze heb ik geopend en het . look bestand heb ik verhuisd naar de presets van het programma Photoshop.


* In het adjustmentpaneel in photoshop kan ik gewoon aangeven waar ik het 'look' bestand heb staan. (load LUT bestand). De .cube en .3dl bestanden die tevens gemaakt zijn ook bruikbaar.









Als ik dezelfde Look op 2 verschillende foto's "loslaat"krijg ik hetzelfde kleurgevoel. Ik begin het nut van de functie in te zien.