zaterdag 9 januari 2016

Golden hour

De Golden hour is het moment van de dag waarop omgevingslicht en daglicht dezelfde lichtintensiteit hebben en je daardoor o.a. diepblauwe luchten kunt krijgen: "goud licht".

Met een beetje training kun je dit moment, niet echt een uur durend gaan herkennen. Eigenlijk zijn er twee van die momenten namelijk in de avond en in de ochtend. Die in de avond vind ik persoonlijk gemakkelijker zichtbaar. Er zijn allerlei apps verkrijgbaar die je kunnen helpen. Het is natuurlijk afhankelijk van de tijd van het jaar, de plek waar je bent op aarde en zelfs de bebouwing en de richting van fotograferen. 

Alle onderstaande foto's heb ik vanavond gemaakt onderweg van mijn werk naar huis. Beginnend op een plek met hoge gebouwen waardoor het al wat donkerder leek lopend richting het westen. Het tijdsbestek was ongeveer 15 minuten.

De ISO is 1250 omdat het zo donker was. Ik had geen statief bij me en ben zoveel mogelijk tegen muurtjes en paaltjes aan gaat staan om beweging te voorkomen.

De witbalans zet ik tijdens het fotograferen op zonlicht zodat ik het resultaat zo goed mogelijk, namelijk met de blauwe luchten, op het scherm kan zien. Als je de autostand gebruikt is dat niet het geval en zelf wordt ik een stuk enthousiaster als ik beelden zie waar ik blij van wordt.