maandag 28 januari 2013

MPO als lenticular print, 3D

Het zelf printen van een MPO bestand. In het vorige artikel schrijf ik hoe een MPO bestand te openen in Photoshop en om te zetten in een lenticular print. Ik ga het nu ook daadwerkelijk uit proberen.

Daarbij denk ik dat ik vooral moet kijken naar de printresolutie en ik moet absoluut 100% printen.

De plaksheets, lenticular lens blanks genaamd, die ik heb hebben 39,9 LPI zo staat in de meegeleverde test. (ze zijn verkocht als 40 LPI, maar dat wijkt dus 0,1LPI af) Hoe meer Lenses per inch des te fijner, gedetailleerder je beeld wordt. Overal wordt echter aanbevolen om, als je begint, te starten met 40LPI.


Ik open een MPO bestand en zie aan de lagen dat het 3D is. Het opent als een anaglyph.
Eerst ga ik naar de grootte van het bestand kijken: bij image size en ik kies het formaat waarop ik wil gaan printen.



Als ik voor 20cm breed ga blijkt de resolutie 455DPI te worden > OK













Nu open ik Image size opnieuw en ik zet de resolutie om naar 720 DPI waarbij ik er goed op let dat het formaat van de foto, 20cm breed, niet mee verandert.

Nu ga ik naar properties en daar kan ik bij type voor "lenticular" kiezen. Lensdirection hou ik verticaal. (Dat is de richting van de ribbeltjes op het plakplastic).

Bij LPI probeer ik 39.9 in te vullen; dat lukt niet, alleen hele getallen worden weergegeven; ik kies dus toch maar voor 40LPI.

Op 100% ziet dat er dan zo uit. Het lijkt in ieder geval goed overeen te komen met hoe mijn ribbeltjes plastic eruit ziet.



Het printen: In het printmenu bij position and size: scale 100%

In het menu van de printer zelf: het soort papier (glossy) en de resolutie (720)

Het probleem nu is het aan jullie zichtbaar maken dat het gelukt is. Als ik het fotografeer krijg ik moiré en reflectie. (tijdens op zoek geweest naar een foto met moiré omdat de nieuwe Lightroom die plaatselijk weg kan halen). Bovendien kun je eigenlijk niets wat 3D is fotograferen om het te laten zien, want dan is het weer 2D. Daarnaast moet het plastic precies goed geplakt worden en mag er geen lucht onder komen. Vandaar dat ik daarmee wacht tot ik wat meer heb. Een bevriend fotograaf heeft de juiste apparatuur om te plakken).

Hier zie je het plastic op een stuk van de foto liggen. 

De foto schuin gefotografeerd geeft misschien al een iets beter beeld.
Nog wel kijken of de cropmarks in het printermenu mij ook kunnen helpen bij het precies opplakken.