zondag 27 januari 2013

3d in PS CS6

Ik heb al eerder over 3D geblogd maar in CS6 is er toch een en ander veranderd, dus even opnieuw.
Ik ga een foto omzetten naar een 3d foto waarbij 2 meisjes in een steegje, gefotografeerd in Venetiƫ, loskomen van de achterrond.

Om dit voor elkaar te krijgen selecteer ik eerst de meisjes en kies ik voor select > refine edge > om de selectie te verfijnen. Nadat ik op OK geklikt heb ga ik naar layer > new via copy.

De meisjes staan nu in een nieuwe laag los van de achtergrond.


Ik selecteer de meisjes (op de laag me de meisjes klikken met  ctrl / cmd ingedrukt en ga naar de achtergrondlaag. Ik maak de selectie iets groter met select > modify >expand. 



Daarna kies ik voor edit > fill > content aware. Als de resulatten nog niet zo mooi zijn naar de eerste keer dan kun je het een tweede keer (met dit resultaat of kleinere gedeeltes) doen of met de patch tool wat kleinere gedeeltes seleteren en aanpassen. Om goed te zien wat je doet: zet de laag met de meisjes tijdelijk uit.


 

 
 Kies dan voor 3D > new mesh from layer > postcard
of.... in het 3D paneel postcard selecteren en onderin "create" kiezen.
Ook de achtergrondlaag zet je om naar een 3D postcard.



Er zijn een aantal instellingen te maken:

FOV: graden alsof je met een lens werkt van groothoek naar tele. In het voorbeeld hierboven in de laag met de meisjes is 41 gebruikt. De meisjes zijn kleiner en verder naar boven geplaatst. (Standaard was 30).

Distance: hiermee bepaal je of iets naar voren of juist naar achteren moet komen. De meisjes wil ik naar voren laten komen: positieve distance. In dit geval is groen links en rood rechts. De achtergrond juist naar achteren, negatieve distance: rood links en groen rechts.

Overigens is mijn ervaring dat het getal, voor een foto, niet boven de 50 uit mag komen. Ik bekijk de werking door een bril zodat ik zie wat er gebeurd.

Depth: in dit geval niet echt van toepassing, de dikte van de laag. dit kun je gebruiken bij een plat plaatje van een pakje, hij zal dikte lijken te hebben.


Het eindresultaat