vrijdag 11 januari 2013

InDesign vorm transformeren en verloop

Ik merk dat ik in InDesign toch heel veel nog niet weet.
Dat zijn soms hele eenvoudige maar wel gemakkelijke dingen.
Zo zijn er een paar gereedschappen die ik eigenlijk nooit zo gebruikt heb. Ik begin bij het transformeren van een pad en/of vorm.

Twee vormen waarbij de kleinste bovenop de grootste staat.
transformeer tools


Met de "shear tool"zet ik het bovenste vlak schuin,
Met de "rotate" draai ik hem evenwijdig aan het document. Ik kan ook de rotatie invullen in de balk bovenin.

Er blijken 2 gradient tool te zijn. 
De bovenste maakt een verloop van de ene naar de andere kleur. (zelf in te stellen in het gradient paneel). 

De tweede maakt een verloop naar de achtergrond (maakt de vorm dus gewoon transparant in een rechte lijn waardoor je hetgeen eronder gaat zien). 

Verloop van de ene naar de andere kleur. 
Verloop naar transparantie waardoor de achtergrond zichtbaar wordt.