zaterdag 24 maart 2012

Ruis in PS CS6 (en lightroom 4)

In Photoshop en lightroom 4 is een nieuwe rekenmethode gemaakt om ruis te verminderen. In de Photoshop versie CS5 hadden we op dat gebied al geweldige vernieuwingen gezien. 

Wat is er nu verbeterd? Het programma is nog beter in staat om bij met name over en onderbelichte partijen ruis te herkennen als zodanig. Dit heeft gevolgen voor de hoeveelheid stops (EV) die nog te corrigeren zijn en voor de manier waarop ruis onderdrukt kan worden. Er blijft daardoor ten opzichte van de vorige methode meer detail over. Overgangen worden niet meer uitgebeten en worden zachter: een groter dynamisch bereik dus. In de nieuwste methode kun je daardoor ook verder gaan met het onderdrukken van ruis (hogere getallen invullen).

Uiteraard moet je als je ruis weg wilt halen dit altijd op minimaal 100% doen; dan zie je pas wat je doet.

In de voorbeelden hieronder (ook op 100%) zijn in het ruisonderdrukkingsscherm in alle 3 de gevallen dezelfde getallen gebruikt. 
Nieuwe Methode 2012 (CS6 en LR4)
Tweede methode 2010 (CS5 en LR3)
Eerste methode 2003 


Het uitroepteken rechtsonder betekend dat er een oudere ruisonderdruk methode gebruikt wordt. Wil je naar de nieuwste versie dan hoef je daar alleen maar op te klikken.
In het venster "camera calibration" kun je terug naar eerdere versies.

Venster camera kallibratie
Venster verscherpen en ruis reductie