maandag 26 maart 2012

filter: adaptive wide angle



Er is een nieuw filter bij gekomen: adaptive wide angle. Hiermee kun je lens eigenschappen veranderen. De foto die ik gebruik is gemaakt met een 17mm lens. dit wordt bij openen meteen door het filter herkend. Ook krijg ik de optie "perspective" te zien. Zou ik een fisheye foto openen dan krijg ik dat menu.





In het beeld ga ik op zoek naar lijnen die recht moeten lopen. Ik ga ze zelf trekken. Zodra ik een verticale of horizontale lijn plaats komt er een cirkel te voorschijn. Hiermee kan ik de hoe van de lijn veranderen. Oftewel de lijn loodrecht trekken





Lijn is niet helemaal doorgetrokken (rechts) waardoor die daar rond blijft lopen

Lijn dit keer wel doorlopend tot eind gebouw waardoor hij rechter gaat lopen, wel scheef
Als je op de cirkel gaat staan kun je de lijn roteren onder een zelf te kiezen hoek (de maten zijn dan af te lezen; zeer precies)
Nadat ik lijnen in beeld heb gezet (niet aan de randen maar juist een beetje in het beeld, heb ik de crop op 0.10 gezet met  dit als resultaat, waarschijnlijk niet de bedoeling, maar ik vind het gaaf.