donderdag 18 oktober 2012

InDesign optimaler gebruiken basis

InDesign is een opmaak programma. Het prettige daarvan is dat je, als je het goed doet een heleboel automatisch kunt laten doen. Denk aan paginering, index met verwijzing naar pagina's en het maken van een inhoudsopgave.

Daarnaast zijn er natuurlijk heel veel mogelijkheden voor tekst, te denken aan uitvullen en spatiƫring. Het is echter niet de bedoeling dat je met de hand "enter" indrukt als je een woordje op de volgende regel geplaatst wil hebben. Als de klant dan een stukje tekst ergens tussen geplaatst wil hebben moet je dan namelijk weer alle entertjes weghalen en op een andere plaats gaan zetten.

Als je goed wilt werken in InDesign en de mogelijkheden optimaal wilt benutten moet je je wel aan een paar regels houden.

1. Maak een stramien, of meerdere stramienen (master pages). Dit om er voor te zorgen dat bijvoorbeeld alle kantlijnen even groot zijn. Dat tekstblokken even breed zijn etc..

Als je bijvoorbeeld naar een krant kijkt, naar de pagina's dan zie je dit werken met stramienen heel erg duidelijk terug.

Dingen die op de pagina's terug moeten komen zet je daar gewoon vast in. Ze staan ook standaard "vast? zodat je ze niet zomaar kunt verplaatsen. Wil je op 1 pagina een uitzondering maken dan kun je ze "los koppelen" met Shift+ ctrl + klik.






2. Sla de kenmerken van de tekst op: dus als je voor de kop een bepaald lettertype, kleur, formaat etc. gebruikt sla dat dan op als paragraph styles. Op letter-niveau kun je dit doen als character styles.
Werk consequent. Als je alle koppen netjes de paragrah styl "kop" meegeeft en je verandert bijvoorbeeld de kleur, dan zal dit voor het hele document bij alle koppen wijzigen.

 


3. paginering: In de master kun je paginanummers aangeven. Dit doe je door een tekstvlakje aan te maken. Je kiest nu voor: type> insert special Character > markers > current page nummer. (in het menu onder de rechtermuisknop zit het ook).





Op je masterpagina zal een letter verschijnen in het hokje. Een "A" op A-master, een "B" op B-master enz. 
De paginering begint op pagina 1. 



Wil je dat het op een andere pagina begint dan ga je in "pages" op de pagina waar je wilt beginnen staan. Onder de rechter muisknop vind je dan de optie:"selection & numbering". Kies dan start page Numbering at (gewenste nummer, meestal 1). Zit ook onder menu "layout > numbering & selection options".


Inhoudsopgave: ook een inhoudsopgave is automatisch te genereren mits je paragraphstylen hebt aangemaakt. Daar ga ik in een volgend bericht op verder.

woensdag 10 oktober 2012

Video monteren in PS CS6

De mogelijkheden om video te monteren zijn behoorlijk uitgebreid.
Even een lijstje met mogelijkheden (niet allemaal nieuw).

  • Geluid is los toe te voegen en te knippen.
  • Het geluid zoals opgenomen is "uit te zetten"
  • Je kunt tekst in beeld en uit beeld laten lopen
  • Je kunt tekst vervormen: "warp"
  • Je kunt in maskers werken " video in video"
  • Je kunt foto's toevoegen
  • Er zijn een aantal overgangen van ene naar andere beeld: "fade"
  • Je kan de snelheid van een fragment veranderen met "speed"
  • Spatiebalk is afpelen (twede keer stoppen)
  • Je kunt adjustmentlayers gebruiken (en daarvan de tijd instellen).
  • Paneel heet "timeline" (voorheen "animation").
  • Om te beginnen open je gewoon een videobestand.
Op het fimpje hieronder zie je een paar mogelijkheden.



Nieuw fragment toevoegen aan tijdlijn, Lengte van totaal product aangeven, Fragment knippen (op plaats rode streepje).
Toevoegen layer adjustment (hier Color look-up) De tijd dat het te zien is (lengte paarse balk)
Tip: zet het boven de video groups in het lagenpaneel (anders hebje hem niet apart in het timeline paneel.
Je kunt tekst plaatsen en net als voor het beeld kun je her nog effecten op toepassen. Uniek voor tekst is daarbij de warp.

Op het moment dat je een masker maakt op de ene laag kun je een tweede fragment daardoor heen zien.
Overgangen: fade genoemd. Slape het gewnste effect naar het fragment (of over 2 fragmenten) Tijd achteraf nog aan te passen met pijltje rechts. Effect weghalen is op het driehoekje gaan staan en backspace drukken.
Voor geluid is er een audiospoor. Bovendien is er een submenu (bij video en audio laag) waarin je het geluid van het fragment los kunt regelen: fade in, out, volume en helemaal uit (mute)

dinsdag 9 oktober 2012

transformeren: TIP

Even een kline tip m.b.t. transformeren. Als je transformeren (ctrl+T) dan zie je in het midden een rndje. Als je dit naar 1 van de hoeken sleept dan zal je plaatje rondom dat punt draaien.


Ook tekst kun je transformeren; hier wrap, wat voor tekst nieuw is.

zondag 7 oktober 2012

Oud Bruin Effect

Er kwam een leerling naar me toe met een bruinige foto. Hij wilde dat effect bereiken met zijn eigen foto. Of ik "even" kon vertellen hoe. De foto hieronder is mijn eindresultaat.




De foto die ik hiervoor gebruik is gemaakt in Thessaloniki waar ik deze zomer een dag lang heb gewacht op de enige trein per week die van daaruit naar het buitenland ging. De man op de foto was zeer interessant hoewel haast onverstaanbaar heb ik uit zijn verhaal op kunnen maken dat hij in zijn leven op heel veel plaatsen had gewoond. In de westerse opinie zou je kunnen zeggen dat hij altijd op het verkeerde moment op de verkeerde plek was. Duitsland en Rusland in de oorlog, Kazachstan, Irak en Iran, Afghanistan, JoegoslaviĆ« en Praag. Helaas ben ik geen schrijver, maar de sfeer is mij wel bijgebleven.

Origineel


Maar goed, terug naar het gewenste effect. Ik heb gefotografeerd in RAW. Het licht was snoeihard. De man zit zelf op een behoorlijk onderbelichte plek (in de schaduw).

Daarom ontwikkel ik de foto 2x. Ene de man goed, contrast iets hoger en de ander keer de achtergrond goed maar daarbij het contrast juist lager. Ik haal ook wat vibrance uit de beide foto's omdat ik weet dat die er uit moet.

De twee lagen plaats ik boven elkaar en met een masker bepaal ik wat ik van de ene en wat van de andere laag zichtbaar wordt. Het masker verfijn ik met refine mask. Bovenop de lagen voeg ik de twee lagen samen in een nieuwe laag (CTRL+ALT+SHIFT+E).


Behoud de samengevoegde lagen zodat je daar altijd op terug kunt vallen. Ik maak daarom een copy van die laag en probeer van alles. Uiteindelijk eindig ik met onderstaande lagenpaneel.


Een paar van de lagen en veranderingen nog even groot. Zodat je ook de tekst snapt die ik bij iedere laag heb toegevoegd.

Adjustmentlayer > colorize > hue 19 (bruinige kleur) en saturation 25.
Opacitity van deze laag op 16%


Adjustment layer met clipping aan, Highlight en Shadow beide op Yellow -8
Layer > fill layer > solid color> 8e6522
Adjustmentlayer > exposure > gamma correction -0,79
(en rond gradientmasker om de man lichter te krijgen).
Filter> Other > Hig pass > 13 %
Laag op Blendingmodus: overlay
Nieuwe laag, gevuld met 50% grijs en op blendingopties "overlay"
donkerder en lichter gemaakt met Doordrukken en tegenhouden

Eindresultaat


zaterdag 6 oktober 2012

Content aware patch tool

Content Aware

Normaal



Nieuw is, in de patch tool, de mogelijkheid van content aware. Deze mogelijkheid is niet altijd prettig omdat hij de textuur en een stukje van de kleur meeneemt. Het lijkt dus een beetje op slim stempelen maar dan op een selectie. Soms werkt het ƩƩn beter, dan het ander.

Adjustmentlayers

Gewoon even voor mezelf een overzicht van de verschillende adjustments en de verschillen inclusief de relatie met menu's waar de functies ook aanwezig zijn of een andere relatie mee hebben.

(Aan het leren voor hercertificering Photoshop CS6).



TAT: Target Adjustment Tool, een manier om in het beeld met je muis te bewegen en daarmee de adjustment te kunnen bepalen. Dus in plaats van aan de schuifjes te draaien.

Er zijn 3 adjustmentlayers met TAT. Dit is het handje wat links in het paneel staat en wat op te pakken is. Bovendien zijn er ook 3 functie waarbij je een pipetje "op kunt pakken" waarmee je op een gewenste plaats in het beeld kleur kunt "prikken".

TAT                                                     Pipet

  1. Curves                               1. Curves
  2. Hue/saturation                    2. Levels
  3. Black/white                         3. Exposure





N.B.
Als ik een een laag omzet tot een smart layer dan zou ik behalve filters ook de adjustments shadows/highlights als smart filter moeten kunnen gebruiken. Als ik voor HDR toning kies echter dan krijg ik de melding dat het document samen gevoegd wordt. een fout?

Saturatie en luminance

Als je iets meer  op wilt laten vallen in de foto dan kun je met de saturatie en helderheid (luminance) spelen.

Er zijn regeltjes voor.
Er gaat meer aandacht naar datgene in het beeld wat kleurrijker is.
Maar er gaat ook meer aandacht naar het lichte gedeelte.

Alleen maar meer van alles is niet de oplossing.
Zeker niet als de kleuren in je beeld complementair zijn (tegen gesteld) zoals oranje en blauw.

Ik hoop dit te kunnen laten zien aan de hand van onderstaande foto's.

  • Verhoog ik bij beide kleuren (oranje en blauw) de saturatie dan blijven ze beide even aanwezig. Ze heffen elkaar bijna op.
  • Maak ik ze beide ook nog eens donkerder door de luminance/helderheid omlaag te brengen dan wordt de foto minder sprekend.
  • Als ik de luminance/helderheid van het ene hoger en van het ander lager maak dan ga ik wel meer verschil zien.




Wat ik dus eigenlijk doe is het contrast tussen beide kleuren vergroten. Dit kun je ook zien als ik de foto's omzet naar zwartwit. (Met een adjustmentlayer die ik aan en uit kan zetten)

Nog tweede voorbeeld: rode bloemen met groene blaadjes. De linker is het origineel, bij de rechter is de saturatie bij beide verhoogd maar de luminance/helderheid van de bloemen is verhoogd, lichter gemaakt, terwijl de bladeren donkerder zijn. De bloemen komen nu beter naar voren. Het klopt dat het verschil niet zo goed te zien is. Probeer het altijd subtiel te houden. Zeker als je naar een print toewerkt. Op print zijn kleine verschillen beter zichtbaar als op beeldscherm.



Zoeken binnen lagen

In het lagenpaneel is een zoekfunctie aanwezig waardoor je, in een document met heel veel lagen, de gewenste laag kunt vinden.

Je kunt zoeken op: soort (kind), naam, effect, (overvloei-) mode, Attribute en kleur.
Als het rode schuifje (rechts) aan staat is de functie geactiveerd.

Heb je gevonden wat je wilt activeer dan de laag/ het effect en zet het rode schuifje uit. Je ziet dan weer alle lagen terwijl je in de, door jou gewenste, laag zit.


  

vrijdag 5 oktober 2012

Even spelen met letters in PS

Tekst is vectorgericht in Photoshop. Daarom kun je het als vorm (shape) opslaan en de letter is te vervormen. Je kunt de vulling (fill) en de rand (stroke) veranderen. Nieuw in PS en Il DS6 is dat je ook een gradient of een patroon in de rand kunt zetten. Of je dat echt ook moet willen? Kan soms heel erg lelijk zijn. Maar wel leuk om even mee te experimenteren. Opslaan van een tekst als vorm doe je bij: Type > convert to shape.
Wil je deze tekst (bijv in geval van logo) vaker gebruiken met vulling en rand dan kun je kiezen voor edit > define custom shape.

Stroke dashed

Met direct selection tool het pad geselecteerd en aangepast

Fill > pattern

Boven de tekst (fill egale kleur) een clipping path met foto
 
gradient fill en stroke

Video kleur veranderen in CS6

In een eerder artikel schreef ik al over de nieuwe adjustmentlayer Color Lookup. http://hildemaassen.blogspot.nl/2012/03/color-lookup.html
Wel vroeg ik me af wat je daar uiteindelijk mee moet.

Nu ben ik erachter gekomen dat de in Color Lookup 3DLUT mogelijkheden afkomstig zijn uit de videowereld. Ze worden daar gebruikt voor videocorrectie.

In een programma als SpeedGrade is het zelfs mogelijk je eigen 3D LUT te creƫren en op te slaan. Dan is hij in Photoshop Color Lookup te plaatsen.

Hierdoor kun je beelden die oorspronkelijk een ander licht en dus uitstraling hebben meer naar elkaar toe brengen.

 

  


Boven: links origineel, rechts met Color Look Up