zondag 13 maart 2016

Fotograferen met zender



Gisteren een zender gekocht die de camera bestuurt. Deze reageert op verschillende signalen:

  1. Geluid (ik kan dus zeggen dat hij een foto moet maken
  2. IR: er staan een zender en ontvanger en daar tussenin wordt beweging waar genomen
  3. Laser: als de laserstraal onderbroken wordt dan gaat de sluiter af
  4. licht: de sensor reageert op licht
Ik heb de foto's gemaakt met IR. 
Er is een ontvanger bevestigd op het flitsschoentje van de camera en er staan 2 zenders in een lijn loodrecht op de camera opgesteld. Op één daarvan kan ik instellen dat ik IR ga gebruiken. Hoeveel foto's ik achter elkaar wil maken en of er een vertraging moet zijn tussen het moment van bewegen en het afgaan van de sluiter en flitser.

Na enig gedoe met juist mikken heb ik een buis opgehangen boven het glas. Daardoor komt de druif altijd in het glas terecht en wordt bovendien de zender ook altijd getriggerd. De vertraging heeft tussen 2 honderste van een seconde en 0 gestaan. Tussendoor heb ik de zender iets hoger geplaatst om meer zeggenschap te hebben over de vertraging.

De flitser die ik gebruikt heb is niet snel genoeg; morgen ga ik het met een HSS flitsset testen.


Nb. De foto's hierboven zijn genomen als test: het licht staat niet perfect, er zijn reflecties aanwezig van dingen die in de ruimte staan. Ze zijn alleen voor mij bedoeld om te kijken hoe ik de zenders in moet stellen.