dinsdag 25 september 2012

Shape in PS CS6

Elders op dit blog staat hoe je een postzegelrand kunt maken. http://hildemaassen.blogspot.nl/2010/09/postzegelrand.html

Ik vraag me af of dit met de nieuwe mogelijkheden voor "shape" gemakkelijker gaat. We gaan het uitproberen.

Ik begin met een foto tegen een grijze achtergrond. (foto en achtergrond in aparte laag).
Daarna kies ik voor de "rectangle" shape tool.

 



Daarmee maak ik een rechthoek even groot als de foto.
Het vlak wordt zwart en ik heb in eerste instantie geen stroke met bolletjes.
Als ik bij de "stroke" ga kijken en ik kies voor de 3de in het menu dan heb ik wel bolletjes.

















Nu kan ik die lijn nog verbeteren. Met align kan ik hem in het centrum, binnen of buiten de lijn zetten. Caps moet in dit geval rond zijn anders krijg ik vierkantjes.

Bij "more options" kom ik in een uitgebreider menu waarbij ik de "dash" in kan stellen. Bij "0" blijft deze rond. Maak je er bijvoorbeeld 1 van dan krijgen we een streepje. 
De "gap" is de tussenruimte; het gat er tussen. Standaard stond deze op 1.5 maar als ik dat getal wat kleiner maak dan komen de bolletjes dichter naar elkaar toe.


 

Nu is het mogelijk om zowel de "fill" als de "stroke" van kleur te laten veranderen. Beide kennen 4 opties.

1. Geen kleur (dat gebruik ik voor de "fill" waardoor ik    de foto weer ga zien).
2. Solid kleur: een zelf te kiezen kleur.
3. Een gradient / kleurverloop
4. Een patroonvulling

 

Ik heb nog steeds hele bolletjes. Hoe kom ik daar vanaf? Ik selecteer de foto en zorg dat ik dan in de laag met de "shape" sta. Dan maak ik een masker en heb ik alleen nog maar de bollen aan de binnenkant.          
Als je nu toch nog iets wilt veranderen dan kan dit gewoon. Selecteer de "shape" en nu kun je bovenin de balk gewoon de kleur veranderen van de "stroke" of er bijvoorbeeld een gradient aan toekennen. ( Gradients toekennen aan een stroke is ook nieuw in Illustrator).                                  

 

Hetgeen ik jammer vind aan deze methode is dat je niet net als in Illustrator de uitlijning van de lijn ten opzichte van de hoeken kun regelen. Nu komen de bollen in de hoeken net niet lekker uit.
Je kunt de vorm / shape later nog veranden. (Het masker gaat dan niet mee, kun je uiteraard nog wel aanpassen).