maandag 4 oktober 2010

Het maken van een selectie op basis van een kanaal

Als je een foto hebt met bijvoorbeeld haren en je wilt die vrijstaand maken dan is dat nogal moeilijk meestal. Maar er is wel een methode die gebruik maakt van de kanalen.


Kies in het kanalenpaneel het kanaal met het grootste randcontrast en dupliceer dit kanaal.


Dit nieuwe kanaal ga je zo zwart-wit mogelijk maken m.b.v. curves, levels e.d. In dit geval moet de jongen wit en de omgeving zwart worden.


Met de kwast schilder ik het middengedeelte gewoon wit en de buitenkant zwart. De randen laat ik even ongemoeid.


Nu ga ik me bezig houden met de randen. Daarvoor werk ik op 100%. Ik maak zoveel mogelijk gebruik van de dotch en burn tool (tegenhouden en doordrukken) om de rander witter en zwarter te maken. Daarbij zet ik in de menubalk het "protect tones" uit.




Daarna heb ik een selectie die erg goed lijkt te zijn.



Met behulp van de functie select > refine edge kan ik hem bekijken met een witte of zwarte achtergrond terwijl ik de rand van de selectie groter en kleiner kan maken, zachter en ronder etc. In CS5 kan ik ook de haartjes die ik nu nog niet mee gepakt toevoegen aan de selectie.