zaterdag 19 juni 2010

Vergroten

Het vergroten van foto's heb ik op 3 manieren gedaan:
1. in RAW,
2. in PS
3. m.b.v. Alian skin blow up (te kopen plug-in)

Ik heb een test gedaan om erachter te komen wat het beste werkt als je een foto wilt vergroten.
Dit alles heb ik laten afdrukken op fotopapier 1:1 (De gebruikte resolutie 300DPI)

Als je gaat vergroten verlies je altijd in detail, diepte. Ga je een bestand vergroten dan moet je automatisch ook verscherpen.

Het mooiste resultaat (meeste details behouden en diepte) heb ik bereid met het steeds in stukjes vergroten van de foto. In mijn geval per cm. (Origineel was A4). Daarbij heb ik de manier van vergroten bikubisch gebruikt waarbij ik om en om smoother en sharper heb gebruikt.





Vergroten in RAW en met Alian skin blow up gaat echter veel sneller.
Bestanden nog verder vergroten (als 2x) gaat echter niet met de hierboven beschreven methode: verlies aan scherpte. In dat geval kun je met RAW nog wel goede reultaten bereiken (4x) en met Alian skin blow up tot 16x.

Ik had alles van een A4 tot een A3 vergroot. De ideale kijkafstand is dan 2x de doorsnede van het oppervlak: dat komt bij een A3 op ongeveer 90cm. (21²cmx42²cm=√....= de kijkafstand: maar ja fotografen kijken nu eenmaal het liefst naar de foto op 1cm afstand). Op de afstand van 90 cm is het verschil tussen de 3 methoden verwaarloosbaar.



In Camera RAW onderin kun je de verscherping aangeven. Het verscil daarin kun je hieronder zien. (klik voor een vergroting)




Simulatie van scherpte.
Als een foto niet helemaal scherp is dan kun je hem ook scherper laten lijken door een korrel/grain toe te voegen. Ook voor mensen die eigenlijk analoog hadden willen fotograferen. Korrel toevoegen kan in alle 3 de gebruikte methode.