donderdag 27 december 2012

Kleurbewerking

Een collega fotograaf vroeg me een bepaald effect te bereiken. Een beetje een ouderwetse kleur foto's waarbij de saturatie is minder is maar er nog steeds huidtonen aanwezig zijn die niet uitgebeten zijn.
Een beetje blauw groenige kleurzweem. Het resultaat komt in de buurt van dia omkeer ontwikkeling.
In het Engels is dat cross process. Hiervoor zijn in Lightroom een aantal presets aanwezig. Daarmee beginnen en dan kijken wat er veranderd is en naar eigen smaak aanpassen is dus een aardige tip om mee te beginnen.

Ik ga wat pogingen wagen in Lightroom:

origineel














resultaat


























Er zijn een paar plaatsen waar ik de kleur in kleurgroepen kan veranderen
de curven, split toning en HSL

In het basic venster kan ik de saturatie of vibrance verminderen; ik kies voor vibrance omdat ik de huidtint wil behouden.

Met split toning kan ik een kleurzweem meegeven aan de hoge lichten en de schaduwpartijen. De hoge lichten geef ik een gelige tint en de schaduwpartijen een blauwige.





Als ik een masker teken op alleen de huidtinten dan kan ik deze nog plaatselijk wat meer huidtoon terug geven en verscherpen. De de omgeving kan ik dan met "clarity"juist minder scherpte geven.

Rode gedeelte is het masker



zonder plaatselijke veranderingen
met plaatselijke veranderingen
Meest rechter is origineel.
Bij alle veranderingen is het belangrijk de huidtinten in de gaten te houden. Zij "breken"het snelste en mogen niet te gesatureerd worden als het doel drukwerk is.