Fotograferen is als schilderen:
Als je schildert heb je een doek wat je vol maakt; een schilderij. Zorgvuldig plaats je streken op de juiste plaats en zorg je dat er een eenheid ontstaat waarbij je het hele doek gebruikt. Het maken van een foto moet je op dezelfde manier proberen te benaderen. Je hebt een kader
en daarbinnen moet alles; voor -en achtergrond “gevuld” worden; op de juiste plaatst staan. Het moeilijke tijdens het maken van een foto is echter dat je alle beslissingen snel moet maken, in fracties van secondes voordat je de ontspanknop indrukt.
Plaats van het onderwerp in het beeld.
Waar stel je scherp?
Hoogte van fotograferen
We zijn mensen en staan rechtop dat is ook het standpunt van waaruit we meestal fotograferen. Kinderen fotograferen we dus ook meestal van boven; als je iemand van boven fotografeert lijkt hij kleiner en minder belangrijk. Fotografeer je iemand van onder dan lijkt de persoon belangrijker, en in het geval van kinderen, ouder. Iemand van onderen fotograferen helpt af en toe ook om drukke achtergronden te vermijden.
Vertekening
Van onderen, Hetgeen het dichtste bij is wordt het grootste: hier is de hand veel groter als het hoofd groter als het hoofd. Afhankelijk van de gebruikte lens wordt dit effect vergroot.
Van onderen, Hetgeen het dichtste bij is wordt het grootste: hier is de hand veel groter als het hoofd groter als het hoofd. Afhankelijk van de gebruikte lens wordt dit effect vergroot.
Details fotograferen
Vaak hebben we de nijging het onderwerp helemaal in beeld te zetten met aan alle kanten ruimte eromheen.Daardoor gebruik je het vak niet optimaal. Bovendien hoeft het niet. De hersenen vullen missende informatie aan, waardoor je meestal door het zie van een detail al weet hoe het.
Camera schuin houden
Als je de camera schuin houdt is het slim om op lijnen te
letten. Als er lijnen parrallel staan aan de lijnen van het
kader dan creëer je rust in het beeld.
Aandacht trekken in een foto
Er zijn een aantal dingen waarmee je in een foto de aandacht kunt trekken.
Aandacht gaat naar de lichtste plek in het beeld. |
licht schaduw lijnen: licht trekt de aandacht. |
Scherpte bepaalt waar de aandacht naar toe gaat. |
Lensvertekening: Het zogenaamde inzoomen en uitzoomen heeft ook gevolgen voor het beeld en de beleving daarvan. Denk maar eens aan de hotelkamer uit de brochure die er in werkelijkheid vaak veel kleiner uitziet. Deze is gemaakt met een groothoeklens.Sportfoto’s worden vaak gemaakt met telelenzen. Daardoor lijken dichter bij elkaar te zijn dan in werkelijkheid het geval is.
Als er modellen gefotografeerd worden dan wordt nogal eens de achtergrond vergeten. Zo druk is men de modellen aan het aansturen. In het voorbeeld hieronder is en beeldgrapje uitgehaald. Vaak echter zie je dat iemand bijvoorbeeld een boom of lantaarnpaal uit het hoofd lijkt te hebben groeien. Probeer daarom altijd ook de achtergrond te blijven zien en het model in de achtergrond te fotograferen. De achtergrond, je totale kader is een onderdeel van de foto.
wachten tot mensen weg zijn
maar deze foto is veel mooier
met als zonder.
Het moment
Soms is het geluk, toeval maar er is ook nog zoiets als het juiste moment. Dit geluk kun je ook afdwingen door heel goed te blijven kijken en door tijd te investeren tijdens het fotografren. Als het je doel is om zo snel mogelijk klaar te zijn is de kans op een geweldig moment vele malen kleiner.
door het gebruik van tegenlicht ontstaan grote contrasten. Ook missen er details. Dit geeft de kijker de mogelijkheid zelf een gedeelte van het beeld in te vullen, kan veel sfeer geven.