zondag 13 februari 2011

crop tool

Een al oudere, maar niet zo bekend manier om een gebouw iets rechter te zetten is de croptool.
Als je een foto maakt waarbij het opnamevlak van de camera niet parallel staat aan je onderwerp, in dit geval een gebouw dan zal dit niet recht op de foto staan. Er bestaan speciale, technische camera's waarmee gebouwen wel perspectivisch te fotograferen zijn. Er bestaan shift en tilt lenzen (PC, perspectief correctie lenzen) en er bestaat Photoshop. Goed fotograferen blijft in mijn optiek de beste en mooiste methode, maar ja..... .

Ik gebruik een beetje een extreem voorbeeld van een van onder gefotografeerd gebouw.





Nadat ik met de croptool een kader heb getrokken kan ik "perspective" aanzetten.
Nu kan ik de hoekgrepen verplaatsen. In de overlay functie heb ik in dit voorbeeld "grid" aanstaan. Dat is wel een nieuw in CS5. De rest bestaat al een paar versies.

In eerdere Photoshop versies zijn 3 lijnen.


Ik verschuif de hoeken parallel aan het gebouw.






Als ik nu toch iets meer over wil houden van de functie kan ik met behulp van de middelste grepen het kader vergroten.

Enter > klaar