zaterdag 6 november 2010

Patroon maken

Een patroon maken waarmee je daarna een selectie kunt vullen, kunt schilderen of op andere manieren kunt gebruiken is mogelijk in PS. Her ga ik praktisch uitleggen hoe je een patroon repeterend kunt maken.


Ik heb iets gemaakt wat ik als patroon wil gebruiken. Maar dit is op deze manier niet passend (links en rechts passen niet aan elkaar en boven en onder ook niet.

Ik moet dus gaan proberen om een gedeelte te maken wat helemaal passend is.


Ik begin met uitsnijden.


Zoals je hier ziet (met behulp van hulplijnen) dat het nog steeds niet helemaal past. Ik kies ervoor om te meten hoe groot de hoek is waaronder ik het document nog moet draaien.


Met het meet gereedschap trek ik een lijn van de ene naar de andere pijl. Door daarna de "alt" toets te gebruiken kan ik de hoek meten.


In de balk boven lees ik af hoe groot de hoek is die ik het document moet draaien.




Ik roteer het document met: image > image rotation> abritrary. Ik stel dehoek in (soms doet hij het automatisch) en de richting CW(rechtsom) of CCW (linksom). Nu snijdt ik het document recht uit.

Nu ga ik ervoor zorgen dat de boven en onderkant aan elkaar passen.
Ik gebruik hiervoor filter > other > offset.

Her stel ik wrap around in en horizontaal. Je ziet dat een aantal pixels van de rechterkant aan de linkerkant verschijnen. (ik gebruik altijd een heel getal wat ik kan onthouden. Hier is dat niet zo belangrijk maar soms kan het handig zijn om weer terug te kunnen naar het beginpunt).



Ik selecteer 1 van de 2 helften knip en plak die in een nieuwe laag.



Nu ga ik met de lagen schuiven tot het wel passend is en ik voeg ze weersamen (merge).

Nu ga ik terug naar filter>offset en dit keer doe ik hetzelfde maar nu horizontaal. Ook hiervan maak ik 2 lagen en ik verschuif ze tot ze passen.


Tenslotte voeg ik ook deze lagen samen en ik verwijder transparante pisels. Met image > trim gaat dit automatisch


Nu selecteer ik het hele document en ik kies edit > define pattern


Ik kan mijn patroon nog een naam geven en sla hem dan op.


Nu kan ik er onder andere mee stempelen. (met patroonstempel)