woensdag 15 september 2010

3D functie gebruiken om realistisch beeld te krijgen

Stel ik heb een foto van een t-shirt met plooien en ik heb een afbeelding gemaakt van een boom die ik samen met tekst op dat t-shirt wil plaatsen alsof het er echt op zit. (zodat ik kan zien hoe het wordt als ik het uit laat voeren).

Hoe krijg ik dat voor elkaar?

1. Zet de lagen van de tekst en de boom uit zodat alleen de t-shirt laag aan staat en ga in die laag staan.



2. Ga nu naar het kanalen-paneel en selecteer het kanaal waar het contrast zo hoog mogelijk is. (in dit geval let ik op het contrast in de plooien).



3. Selecteer het kanaal (ctrl/appel +A)
Kopiëer het geselecteerde dan (ctrl/appel +C) en maak daarna alle kanalen weer zichtbaar.

4. Ga naar het lagenpaneel en maak een nieuwe laag aan waarin je het zojuist geselecteerde kanaal plakt (ctrl/appel + V)



5. Zorg nu dat de onderste laag geen "background layer" meer is. Dit doe je door hem bijvoorbeeld een naam te geven of door er dubbel op te klikken.



6. Ga nu naar image > canvas site en vergroot het bestand zodat er rondom een transparante ruimte komt.

7. Zet de grijslaag nu om naar een 3D object door te kiezen voor: 3D >new mesh from layer > plane





* Dit ziet er wel even vreemd uit. Ik draai het plaatje even om te laten zien hoe het er vanuit de zijkant uit ziet. (Dit moet je dus zelf niet te doen). Vanuit de zijkant zie je dat het t-shirt om gezet is in een reliëf.



Om het nog even wat duidelijker te maken heb ik een gewoon documentje gemaakt met zwart grijs en wit en ook deze omgezet naar een 3D object. Je ziet hierbij dat witte vlakken naar boven en zwarte vlakken de diepte in gaan: reliëf dus.


Het plaatje plat


Hetzelfde plaatje omgezet in 3D


8. We gaan nu verder; in het lagenpaneel zien we dat de laag van het zwart-wit t-shirt er zo uitziet.
Als we de laag van de afbeelding (boom) even aanzetten en kopieren dan gaan we daarna dubbel klikken op "layer1" .

9. Het zwartwit t-shirt waarmee de 3d laag is opgebouwd wordt nu in een apart document geopend.
hierin plakken we de afbeelding (boom) en we positioneren hem naar de plaats waar we hem willen.
Ik maak ook een tekstlaag aan met het woord "boom" die ook ook verplaats naar waar ik hem wil.



10. Zet nu de laag van het t-shirt uit:



11. sluit dit document en kies voor "save"



12. Je document ziet er nu zo uit:


13. Als je het resultaat iets te vindt (omdat het reliëf iets te hoog is) dan kun je dat effect nog aanpassen.
Bij het gereedschap waarmee je 3D objecten kunt verdraaien zit er namelijk ook 1 waarbij je de x-as, de y-as en de z-as kunt veranderen. De y-as is de hoogte van het reliëf.





Y-as minder dan 1 geeft dit resultaat:




Y-as meer dan 1 (2 hier) geeft dit resultaat:




Het is overigens nog steeds mogelijk om de tekst of de boom te verplaatsen door "layer 1" weer te openen.

14. Tot slot kun je met behulp van effecten nog de "blending modus" kunt veranderen. Hiermee kun je lagen laten overvloeien door bijvoorbeeld de lichte tonen weg te halen. Dit is voor dit t-shirt niet echt nodig maar kan bij glanzende oppervlaktes zoals water, sieraden en glas wel net dat beetje extra geven.







blending optie. bij de onderste laag verwijderen we de lichte tonen door de schuif naar links te bewegen. Dit effect is nog een beetje ongenuanceerd.


Met de "alt-toets" kun je de schuifjes uit elkaar halen; dit geeft een overvloei-effect waardoor het resultaat veel beter wordt.