woensdag 18 juni 2014

Nieuwe mobile Photoshop MIX app.

Vanaf vandaag is de (nu nog gratis) app te krijgen Photoshop MIX voor de I-Pad.
Nadat je hem gedownload hebt en je opent hem wordt je gevraagd je Adobe ID p te geven.
Als je die geen hebt; geen punt. Je kunt er een aanmaken, gratis. (daarbij hoort 2GB online opslag ruimte.

De naam mix zegt het misschien al; je kunt foto's mixen. Je maakt er lagen uit met maskers, non destructivee dus. Je kunt de bestanden vervolgens in Photoshop openen en waar nodig de maskers daar nog aanpassen.

Met mijn i-pad heb ik 3 foto's gemaakt om het programma uit te proberen. Niets bijzonders maar het werkt ook met jpeg en psd bestanden.

Allereerst heb ik de foto van mijn kat ingeladen (boven zie je ook een miniatuur daarvan)
Vervolgens maak ik een 2de laag aan in dit document. Waardoor ze boven elkaar staan.
de geselecteerde laag herken je aan het rode lijntje eromheen.

Nu kan ik heel eenvoudig, met mijn vingers de kat selecteren (als ik de laag met de kat geselecteerd heb). Smart links onder zorgt ervoor dat er redelijk slim geselecteerd wordt. Hoe meer je inzoomen hoe gedetailleerder. Daarnaast is de ad (toevoegen) optie. Als je die omzet doe je haal je weer gedeelten van de selectie af. De feather kun je instellen van soft tot hard. Standaard staat hij op 0 zelf prefereer ik minimaal 50. Refine edges is een 2de manier om slim om te gaan met de selectie. De photoshop versie daarvan is overigens wel geavanceerder (maar later daar meer over).




Nu ik de selectie klaar heb blijkt de kat ten opzichte van de omgeving erg weinig contrast te hebben en een beetje grijs. Daarom ga ik kijken naar de bewerk mogelijkheden.

We zien daar: 
1. Enhance: exposure (belichting) contrast, clarity en saturation (verzadiging)
Dit zijn schuifjes die tevoorschijn komen als je op de naam gaat staan onderin.

2. Looks: o.a. portret, warm, twilight: kan ook plaatselijk met het gereedschap rechts onderin geselecteerd gewoon de plaats selecteren waar je de wijziging wilt.

3. More edits: upright (recht zetten), shake reduction (bewegingsonscherpte verminderen) en content aware fill (iets wat je niet in beeld wilt hebben weghalen terwijl de omgeving ingevuld wordt, berekend aan de hand van omliggende pixels). Deze 3 wijzigingen worden niet op je i-pad gedaan. Ze worden naar de cloud gestuurd en daar uitgevoerd en de verbeterde foto komt weer terug in Photoshop MIX. Je krijgt daarvan ook een melding te zien. Bij shake reduction krijg je 3 opties terug waar je dan weer tussen kunt kiezen.


Als je klaar bent met je document kun je hem op allerlei manieren delen met anderen. Sla je hem op als Photoshop document dan wordt hij in de cloud bewaard. 

Je kunt hem dan in Photoshop verder bewerken. Omdat het bestand in lagen met maskers opgeslagen wordt. Daar kun je o.a. de selectie nog verfijnen via: select > refine masks. 

 

Conclusie: ik heb nog nooit zo snel 2 foto's in elkaar gezet. Ik moet de selecties absoluut nog verfijnen in Photoshop maar dat is dan ook mogelijk. Het werkt heel erg intuïtief waardoor je er zonder al te veel kennis meteen mee aan de slag kunt; super.







Nieuwe mogelijkheden in CC Photoshop en Lightroom.

Vandaag zijn er verschillende nieuwe mogelijkheden in Photoshop bekend gemaakt.

Een kort lijstje Photoshop


  • Missende fonts kunnen nu automatisch ge-update worden (als ze in Typekit bestaan) 
  • Als je over de fonts scrollt met een stuk tekst geselecteerd dan zie je live hoe het font eruit ziet in het ontwerp
  • Als je meerdere vormen in een rij naast elkaar wilt zetten zie je nu, net als in Indesign de afstanden tussen de ene en de andere vorm om ze zo uit te kunnen lijnen
  • Je kunt bestanden, net als in Indesign gelinked plaatsen. Als je bijvoorbeeld een Illustator bestand plaatst wat je daarna veranderd dan worden de wijzigingen ook meteen ge-update.
  • Er is een nieuwe selectietool die onscherpe gedeeltes kan selecteren.
  • Layer comps kun je nu allemaal tegelijk updaten.
  • Er zijn 2 nieuwe blur mogelijkheden: spinning (voor als je bijvoorbeeld autobanden wilt laten bewegen) en path: een blur die op een path loopt in iedere richting of bocht die je wilt.
  • Het maken van een package (net als in Indesign)

Let op:
Als je het installeer wordt er een compleet nieuwe versie van Photoshop geïnstalleerd. Dat is zeker als je met een snelkoppeling van het programma werkt om hem op te starten iets om rekening mee te houden. Je moet namelijk ook een nieuwe snelkoppeling aanmaken. Vervolgens moet je de oude versie on-installeren. Ik heb geen manier gevonden om dat voor meerdere programma's tegelijkertijd te doen.... 


Help hij doet het niet?
Pas nadat ik Photoshop CC ge-uninstalled heb lukt het me de CC-2014 versie te openen.


Lightroom:
  • In Lightroom mobile kun je nu dezelfde volgorde van de foto's krijgen als op je desktop
  • Je kunt nu ook met sterren selecteren 
  • Drie vingers geeft de before en after van een foto bewerking.
  • Er komt een mobile versie voor de I-Phone

vrijdag 13 juni 2014

HDR in Photoshop CC (of via LR5)


De komst van het filter > Camera RAW heeft ervoor gezorgd dat er tijdens het maken van een HDR ook een wijziging te zien is.

Ik ga ervan uit dat iedereen weet wat een HDR is. Het enige wat ik er hier over ga zeggen namelijk is dat je minimaal 3 RAW foto's nodig hebt die tijdens het maken goed belicht, over -en onder belicht zijn. Wil je meer weten over HDR dan kan dat via de link: http://www.ccv.adobe.com/v1/player/TIeSjtyzqMe/embed


Als je de foto's hebt dan selecteer je deze en ga je


  • in Photoshop naar: file > automate > merge to HDR PRO
  • In Lightroom naar Photo > edit in > merge to HDR Pro in Photoshop 

Je krijgt nu een venster waarbij je de foto's ie je wilt gaan gebruiken aanwijst. Auto align source images  staat automatisch aan voor het geval dat de foto's niet helemaal hetzelfde kader hebben.



Nadat je op OK geklikt hebt gaat photoshop aan het rekenen. De foto's worden in diverse lagen gezet, gelijnd, en samen gevoegd tot 1 bestand waarin de informatie van de losse bestanden is samengevoegd. Dat kun je tussendoor zien als je het lagen paneel open hebt staan.

Nadat Photoshop uitgerekend is krijg je een groot venster te zien met de foto. Rechts boven kun je kiezen voor de Mode. Als je daar kiest voor 32 bit dan blijft de alle informatie in de opgetelde bestanden aanwezig. Door het schuifje, onder het histogram, van links naar rechts te verplaatsen zie je dat.

Doordat je voor 32 bit gekozen hebt zie je rechts onderin opeens 'tone in ACR' verschijnen. 

                                       
ACR is de afkorting van Adobe Camera RAW. Als je daarvoor kiest (je moet wel want een andere keus is er niet) opent het Camera Raw (smart) filter. Met uitzondering van het wijzigen van formaat, kleurruimte en DPI kun je daar precies hetzelfde in als altijd.

Voordeel hiervan is dat je een bestand hebt met veel informatie waar je dus alles inzit en dat kun je er uit gaan halen, ook plaatselijk. Je kunt de kleurtemperatuur prikken en clarity gebruiken. 
De preview knop is vervangen door een before en after venster (onderin het icoon met de Y)


Als je uiteindelijk voor ok kiest zie je dat je het Camera Raw Filter gebruikt hebt in het lagen paneel.


Wil je deze foto in Lightroom bewerken dan kun je het smart filter weggooien (hoeft niet).
Je moet de foto opslaan als TIFF bestand (PSD bestand kan niet)

Lightroom ondersteund Tiff 32 bit bestanden en je kunt ze daar dus gewoon openen en bewerken. Wel moet je de HDR importeren in Lightroom, dat wordt niet automatisch gedaan. 

donderdag 12 juni 2014

Aanleveren pdf's printshop (GLR)

Ik ben er een voorstander van om ook in Indesign zo lang mogelijk met RGB bestanden te werken en pas, als je weet wat de druktechniek wordt de omzetting te maken. In dit geval doe ik dat voor de te leveren PDF.

Je hebt dan wel minder controle over de omzetting zelf. Maar aangezien de omzettingen allemaal tegelijk gedaan worden scheelt me dat veel werk.

Uiteraard check ik wel de PDF nog.

  • 1. Op het moment dat je een InDesign document voor print aanmaakt betekent dit dat het een cmyk document is. 
  • 2. Als je gaat drukken en daarna moet het product bijgesneden worden is het verstandig een bleed in te stellen. Als je een afbeelding pagina vullend wilt gebruiken moet je de foto iets groter maken als de pagina zelf zodat er een marge is voor het snijden. Deze marge heet 'bleed'. meestal maak je deze 3mm (=0,3cm).



Het rode lijntje buiten de pagina is de bleed.

  • In het InDesign CMYK document kun je gewoon RGB bestanden plaatsen. deze worden niet automatisch ook omgezet in CMYK.


  •  In het Links paneel kun je ook zien wat voor soort bestand je hebt geplaatst: bij color space.
  • Wat verder wel fijn is is het lezen van de PPI.  Je ziet daarbij 2 getallen staan: actual PPI is de PPI van het document zelf. Effective PPI is de omgerekende PPI. Als je een afbeelding kleiner als 100% plaatst wordt de effective PPI groter. 



  • Afhankelijk van de druk of printtechniek en het soort papier waarop je print heb je een hogere of minder hoge effective PPI nodig (dat is dus het getal waarnaar je moet kijken).

Op het moment dat je klaar bent met het product moet je hem juist opslaan. De hier onderstaande waarden gelden voor de printshop van het GLR. (en kunnen dus voor andere drukkerijen anders zijn). 

  • Kies: file > export > Adobe PDF (print) > Save
  • Kies in het venster dat je dan krijgt voor: Standaard PDF/X-3:2002, Acrobat 4 komt wordt dan vanzelf ook weergegeven. (InDesign kan met transparantie werken, een drukpers niet Met deze instelling wordt transparantie vanzelf afgevlakt. Heb je transparantie gebuikt kijk dan nadien de PDF goed na of het afvlakken naar wens is gegaan).
  • Bij Pages kies je voor: pages (geen spreads, tenzij anders aangegeven door de printshop)
  • Bij view options kun je ervoor kiezen dat nadat het document opgeslagen is dit automatisch opent zodat je het nog even na kunt lopen: doe dit!!!


Links in de kantlijn kies je nu voor 'marks en bleeds" 
  • Marks: minimaal crop en bleed marks aanzetten.
  • Bleed and slug: use document bleed settings (dat zijn die 3 mm die we in het begin ingesteld hebben).

Nu komt de kleuromzetting in het venster "output"
Kies bij Color convension voor: concert to Destination > Coated Fogra27 (ISO....) 
Alle foto's worden daarmee van RGB omgezet naar een CMYK profiel dat de drukkerij gebruikt.

Kies > export







Adobe Voice app (i-pad)

Adobe heeft een nieuwe app ideaal voor studenten om een kleine presentatie in te maken met behulp van foto's en zelf ingesproken tekst: de app heet dus: "voice".

Ik heb er vandaag even mee gespeeld en het is erg grappig en eenvoudig. Als je tenminste weet wat je wilt gaan vertellen. Daar wordt je ook nog bij geholpen.

Nadat je de app gedownload hebt en je begint krijg je een venster waarbij je kunt kiezen wat voor soort presentatie je wilt gaan maken.

Als je dan een keuze gemaakt hebt dan zie je onderin een aantal pagina's met een titel; een soort basis opzet voor de door jou gekozen soort presentatie.

Bovenin bij Themes kun je de achtergrond instellen voor als je groen niet mooi vindt. bij muziek kun je de achtergrondmuziek instellen.



Bovenin 'layout' geeft de mogelijkheid om meerdere foto's naast elkaar te zetten of om een tekst en een afbeeldingen venster te hebben.

Onderin zie je het oranje microfoon icoon. Zolang je deze ingedrukt houdt kun je tekst opnemen.
Ben je niet tevreden kun je de ingesproken tekst gewoon opnieuw inspreken.

Als je klaar bent moet je het resultaat uploaden om er een video van te maken. Dit kan public of privé.
Vervolgens kun je hem delen met je hele familie op verschillende manieren.


Het onderwerp wat ik gekozen heb is HDR. Je kunt dit zien, via de link hieronder ook heb ik de embed code in dit blog geplakt.




vrijdag 6 juni 2014

Tint veranderen : Gradient Map > Photographic Toning en blending

Er zijn meerdere functies in Photoshop met de naam Gradient

1. De gradient tool: meestal te gebruiken voor rechtlijnige of ronde verlopen. Meestal gebruik ik deze op een masker om een verloop te creëren van de ene naar de andere laag, bij een (smart) filter of op een adjustmentlayer.

2. Fill layer gradient: je vult een laag met een gradient / verloop of een shape (vorm)



3. Gradient Map: meestal te gebruiken om een kleurtint te wijzigingen. Er zijn in deze functie gradients voor Photographic Toning aanwezig. Die bijvoorbeeld onderstaande resultaat tot gevolg kunnen hebben:


Hoe werkt dat? Als je gaat naar menu > layer > New Adjustment Layer > Gradient Map dan krijg je onderstaand venster. Met, in de standaard instelling, niet al te veel mogelijkheden. 
Ga je op het wieltje staan rechts naast de kleurtjes dan komt er een menu naar boven met meer mogelijkheden waaronder: Photographic Toning > append (toevoegen). Nu heb je meer mogelijkheden.



Standaard gebruik van deze Photographic Toning Gradient Maps geven een beetje het effect van een duotoon foto. Zelf vind ik dat een beetje te veel op een filter lijken. daarom kies ik vaak een blending modus voor de Adjustment Layer om het effect iets af te zwakken. De opaciteit verminderen is smoms ook een optie. Ik laat hieronder het effect van een aantal blending opties zien op het beeld.
In de Nederlandse versie heet blending 'overvloeien'

Origineel

Links Gradient Map blending: Normal (standaard instelling),  rechts opacity 50% 
Van links naar rechts blending: 1. Darken, 2 Multiply, 3. Color Burn

Van links naar rechts blending: 1. Lighten, 2 Screen, 3. Color Dodge
Van linksboven naar rechts onder blendings: 1. Overlay, 2. Soft Light, 3. Hard Light, 4. Vivid Light
Links blending: Hue,  rechts blending: Color

Kleur Vervangen: Replace Color

Naast de eerder genoemde Replace Color Tool is er ook een paneel waarin kleur te veranderen is:
Image > Adjustments > Replace Color

Deze functie is erg gemakkeljk omdat je direct ziet wat je doet en dat aan kunt passen. Het enige wat jammer is is dat het non-destructive is. (In een gedupliceerde laag werken, zodat je eventueel ook achteraf nog dingen ongedaan kunt maken m.b.v. een laagmasker, is daarom aan te raden).

Bovenin geef je aan welke kleur je wilt wijzigen. Je maakt dus een selectie op basis van kleur. Dit kun je doen door met het pipetje op de foto zelf te klikken. Maar op de selectie klikken in het venster werkt ook. Met Fuzziness bepaal je de maten waarin soortgelijke kleuren mee geselecteerd moeten worden.
Met het +pipetje kun je meer kleuren erbij selecteren.

Onderin geef je aan welke kleur het moet worden. Je kunt op het kleurvlakje klikken en daar een kleur selecteren. De Hue / tint schuif kun je ook gebruiken.

Nu zie je direct op je beeld hoe het eruit gaat zien. In het voorbeeld hieronder blijk ik nog niet genoeg geselecteerd te hebben. Ik kan nu meer selecteren met de +pipet om een beter resultaat te krijgen.


Kleur Veranderen met: Image Adjustments > Match Color

Met Match Color kun je kleuren of de kleurzweem van een andere foto, of een selectie daaruit of een laag binnen je bestand op je huidige laag afstemmen.

Zelf gebruik ik deze functie voornamelijk als ik gedeelten van verschillende bestanden wil samenvoegen tot 1 geheel. Vaak is het moeilijk om zelf kleur op elkaar af te stemmen; met deze functie lukt dat wel.

Image > Adjustments > Match Colors (de functie is niet non-destructief)

Ik ga het laten zien a.d.h.v. een paar voorbeelden.

1. In dit geval heb ik een klein nieuw bestand gemaakt (5x5px) en dit bestand gevuld met de kleur paars. Het bestand heet '1'.
Het gedeelte dat ik om wil kleuren heb ik geselecteerd.
Kies: Image > Adjustments > Match Colors
Onderin selecteer ik bij 'Source' (bron) het bestand '1'.
Je ziet dat de tint hetzelfde wordt maar de kleur niet zo verzadigd. Terwijl ik de schuif van de Color Intensity wel open heb staan.
Als fade op 0 staat ben ik de details in het voorwerp kwijt.


2. Ik kan ook de tint van een hele foto overnemen. 

De source / bron
match colors op selectie
Match Colors op hele beeld

Als je de ene laag op de andere met kleur wil laten afstemmen dan kan dit door bij de Source de bestandsnaam van te nemen van het bestand zelf.

Nu kun je bij Layer kiezen welke laag als bron moet dienen.




bovenste laag kleur aangepast met als bron layer 1.

donderdag 5 juni 2014

Kleur vervangen met: adjustment (layer) Selective color

Een bepaalde kleur kun je vervangen door een ander met de functie 'selective color'

Deze functie heeft een destructieve en een non-destructieve variant. Zelf ben ik een voorstander van de non-destructieve variant vanwege 2 redenen:

1. Ik kan de verandering altijd ongedaan maken of nog op smaak aanpassen ongeacht de wijzigingen die ik erna uitgevoerd heb.
2. Er wordt  een masker bij aangemaakt waardoor ik zelf dus nog invloed uit kan oefenen op waar de verandering wordt toegepast.

De non-destructieve variant is te vinden in het menu:
 Layers > New Adjustment Layer > Selective Color. 
Je kunt in het paneel dat je nu krijgt de kleur kiezen die je wilt veranderen. Met de schuifjes eronder kun je bepalen wat de nieuwe kleur moet worden.

In de afbeeldingen hieronder zie je dat je door de blending optie color of hue (layers paneel bovenaan) alleen de kleur kunt veranderen. Gebruik je 'normal' dan kunnen details verloren gaan.


Origineel


Selective Color > Blending optie > Normal

Selective Color > Blending optie > Color (of Hue)